Γράφει η Παυλίνα Μπελούλη
Οι Πανελλήνιες πλησιάζουν και εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές από όλη την Ελλάδα προετοιμάζονται πυρετωδώς για αυτήν την τόσο σημαντική μέρα. Το άγχος και η ένταση έχουν κορυφωθεί για όλους τους υποψήφιους, οι οποίοι δίνουν τον αγώνα τους για την επιτυχή εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Αυτή η τρίωρη εξέταση θα αποβεί καθοριστική για τις επόμενες αποφάσεις που θα ληφθούν στη ζωή τους και σαφώς, η αγωνία δεν μπορεί να είναι μηδενική.
Όλοι οι υποψήφιοι εξετάζονται στα ίδια θέματα, την ίδια μέρα, τα οποία εκδίδονται από το υπουργείο Παιδείας και μεταδίδονται σε όλα τα εξεταστικά κέντρα της χώρας. Αργότερα οποιοσδήποτε μπορεί να ψάξει τα θέματα και τις λύσεις διαδικτυακά όπου και δημοσιεύονται. Τα γραπτά είναι πλήρως ανώνυμα κατά την εξέταση για να εξασφαλιστεί όσο γίνεται περισσότερο η αξιοκρατία και να επικρατήσει η απόλυτη δικαιοσύνη για όλους τους υποψήφιους ανεξαιρέτως.
Ωστόσο, πόσο δίκαιος είναι ένας θεσμός στον οποίο εντοπίζονται αμέτρητες δυσλειτουργίες και προβλήματα; Πανελλήνιες
Είναι γνωστό σε όσους έχουν περάσει από αυτή την διαδικασία, το πρόβλημα της εξεταστέας ύλη των Πανελληνίων. Η υπέρογκη ύλη την οποία καλούνται να καλύψουν μαθητές και καθηγητές είναι τεράστια και δυσανάλογη με τον χρόνο που διαθέτουν. Δημιουργούνται μαθησιακά ελλείμματα στην προσπάθεια να την ολοκληρώσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται, ενώ αρκετοί είναι αυτοί οι οποίοι ξεκινάνε να προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές από την β’ Λυκείου.
Οι συνεχείς τροποποιήσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα σύνηθες φαινόμενο, με αποτέλεσμα να αποσυντονίζουν και να προκαλούν σύγχυση στους υποψήφιους. Όποιο κόμμα βρεθεί στην κυβέρνηση θα επιφέρει νεες αλλαγές στην εκπαίδευση χωρίς να αναλογιστούν την ψυχολογική πίεση που ασκούν στους υποψήφιους και τους εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα, την εξεταστική περίοδο 2019-2020 αποφασίστηκε να καταργηθούν τα Λατινικά και να αντικατασταθούν με το μάθημα της Κοινωνιολογίας.
Μόλις το 2020, ψηφίστηκε η νομοθεσία σύμφωνα με την οποία η υποψήφιοι για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών από το σχολικό έτος 2021-2022, θα εξετάζονται στα Λατινικά αντί στην Κοινωνιολογία.
Το 2021, απρόσμενα, προστέθηκε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ( ΕΒΕ ). Την ίδια χρονιά, ο συντελεστής της ΕΒΕ άφησε εκτός ΑΕΙ της χώρας 20.000 υποψήφιους, ανάμεσα τους αρκετοί άριστοι μαθητές, οι οποίοι διέπρεψαν στα γραπτά, αλλά λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ειδικά μαθήματα δεν πέρασαν στη σχολή της επιθυμίας τους. Και όχι γιατί δεν διάβασαν, αλλά απέτυχαν επειδή έτσι αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας.
Επίσης, άξιζει να επισημανθούν οι αυξομειώσεις που παρατηρούνται κάθε χρόνο όσον αφορά τις βάσεις. Για παράδειγμα, ένα παιδί που έδωσε πανελλήνιες το 2019 και για πολύ λίγα μόρια δεν πέρασε στη σχολή της προτίμησής του, το 2017 θα περνούσε, σύμφωνα πάντα με τις βάσεις που ίσχυαν εκείνη την χρονιά.
Επιπλέον ο ρόλος των σχολείων έχει σχεδόν εκμηδενιστεί. Τα φροντιστήρια, πλέον, έχουν επικρατήσει και αρκετοί μαθητές απευθύνονται σε αυτά από το δημοτικό για να καλύψουν κενά από το σχολείο. Εντωμεταξύ, οι καθηγητές στα σχολεία, γνωρίζοντας ότι η πλειονότητα των μαθητών πηγαίνουν στα φροντιστήρια, δεν δίνουν βαρύτητα στην κατανόηση των εξεταζόμενων μαθημάτων. Στόχος τους και μόνο είναι είναι να καλύψουν την μεγάλη σε έκταση ύλη χωρίς απαραίτητα οι μαθητές να έχουν εμπεδώσει τις γνώσεις.
Όσο για τα παιδιά που δεν διαθέτουν την οικονομική ευχέρεια να πληρώνουν ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια μάχονται μόνοι τους για μία θέση στα ΑΕΙ και εάν σταθούν τυχεροί και βρεθούν στο πλευρό τους άξιοι καθηγητές τότε ο αγώνας τους μπορεί να είναι πιο εύκολος.
Εύκολα, λοιπόν, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι οι Πανελλήνιες είναι αδιάβλητες, αλλά αυτό δεν τις καθιστά καθόλου αξιόπιστες, από την στιγμή που ο θεσμός των Πανελλαδικών εξετάσεων παρουσιάζει σοβαρές παθογένειες. Ένας εκπαιδευτικός θεσμός που αντί να εξυπηρετεί τους μαθητές, καταλήγει να υπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες της εκάστοτε κυβέρνησης χάνει όλες τις αξίες της και αποτελεί τροχοπέδη στις επιδιώξεις και στα όνειρα των νέων. Και μετά, ακολουθεί το Brain Drain των επιστημόνων, το δημογραφικό πρόβλημα, η ερήμωση της χώρας και συνεχίζουμε να απορούμε γιατί εγκαταλείπουν οι νέοι την Ελλάδα. Η υποκρισία στο μεγαλείο της.
Οι απόψεις των αρθρογράφων δεν απηχούν την άποψη της συντακτικής ομάδας ούτε του Pnyka Org.
Διαβάστε περισσότερα: Πανελλήνιες Πανελλήνιες
Πανελλήνιες Πανελλήνιες