Γράφει ο Άγγελος Τσιρώνης Τράπεζα θεμάτων
Ιούνιος, ο πρώτος μήνας της αγαπημένης (για τους περισσότερους) εποχής του καλοκαιριού, καθώς είναι μια περίοδος χαλάρωσης και ξεκούρασης από τους φρενήρεις ρυθμούς ζωής της καθημερινότητας μας. Όμως, τόσο οι φοιτητές όσο και οι μαθητές, για να οδηγηθούν σε αυτές τις πολυπόθητες διακοπές, πρέπει πρώτα να υποβληθούν στις καθιερωμένες προαγωγικές εξετάσεις, προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβασή τους στο επόμενο εξάμηνο και στην επόμενη τάξη αντίστοιχα.
Αναφορικά με τους τελευταίους και κυρίως τους μαθητές του λυκείου, στις φετινές εξετάσεις τους, έρχονται αντιμέτωποι με έναν πρωτόγνωρο (ή μάλλον όχι τόσο, όπως θα φανεί παρακάτω) τρόπο υποβολής θεμάτων, την τράπεζα θεμάτων. Γύρω από την τελευταία έχουν σχηματιστεί ποικίλες απόψεις, άλλοτε θετικές και άλλοτε αρνητικές, αλλά κυρίως αρνητικές.
Δυστυχώς ένας μεγάλος αριθμός μαθητών ενστερνίζεται μία υπεραπλουστευμένη άποψη, που τείνει να είναι και η επικρατούσα, με την οποία κατακρίνει την τράπεζα θεμάτων, χωρίς όμως να έχει κάτσει ποτέ να αναλογιστεί τα θετικά που απορρέουν από αυτήν. Προτού λοιπόν προχωρήσουμε σε πιο ενδελεχή ανάλυση των θετικών στοιχείων, ας δούμε πρώτα τι είναι αυτός ο «περιβόητος δαίμονας», που προκαλεί τον φόβο και τον τρόμο στους μαθητές!
Η τράπεζα θεμάτων τέθηκε για πρώτη φορά σε εφαρμογή την σχολική χρονιά 2013/2014 με τον νόμο Ν.4186/13 και είχε το ρόλο, όπως και τώρα, να κληρώνει το 50% των θεμάτων στις εξετάσεις των Λυκείων για όλα τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτά. Το 2015, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ καταργείται και έρχεται ξανά στο προσκήνιο με τον νόμο 4692/20, για την σχολική χρονιά 2020-2021. Πέρυσι δεν εφαρμόστηκε καθώς λόγω κορονοϊού δεν πραγματοποιήθηκαν γραπτές εξετάσεις, αλλά εφαρμόζεται κανονικά για την σχολική χρονιά 2021-2022.
Σε αυτήν περιλαμβάνονται μια ευρεία γκάμα θεμάτων προς εξέταση που έχουν τεθεί από το υπουργείο παιδείας και καλύπτουν όλο το κομμάτι της διδακτέας ύλης, σε όλα τα προς εξέταση μαθήματα. Οι καθηγητές έχουν το δικαίωμα να κληρώσουν ως και τρία θέματα μέχρι να γίνει η τελική επιλογή και στην συνέχεια να κάνουν τις ανάλογες προσθήκες, καθώς όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, η τράπεζα αποτελεί το 50% των τελικών θεμάτων και όχι το 100%! Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί αυτό το ζήτημα, καθώς αρκετοί λόγω της πλημμελούς ενημέρωσής τους, πιστεύουν ότι αφορά το 100% της εξέτασης.
Ακολούθως, άξιο σχολιασμού είναι το γεγονός, ότι η τράπεζα θεμάτων, αν και στον τομέα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι αρκετά δημοφιλής, σε άλλες εξετάσεις, όπως για δίπλωμα οδήγησης ή για πτυχίο ξένης γλώσσας, η επιλογή των θεμάτων γίνεται μέσω αυτής, αλλά εκεί δεν διαμαρτυρόμαστε, καθώς έχουμε δώσει τόσα λεφτά. Αντίθετα, στον δημόσιο τομέα, θεωρώντας ως δεδομένα και αυτονόητα τα όσα μας παρέχονται, δίχως να έχουμε μάθει να εκτιμάμε κάποια πράγματα, αντιτιθέμεθα σε κάθε τι που μας φαίνεται κουραστικό, όντας φυγόπονοι και πιστεύοντας, ότι όσον αφορά το κομμάτι της εκπαίδευσης θα μάθουμε τα πάντα από τα φροντιστήρια, καθώς εκεί πληρώνουμε, άρα θεωρητικά έχουν μεγαλύτερη αξία.
Αφότου εξετάσαμε πως λειτουργεί η τράπεζα θεμάτων, ας δούμε κάποια από τα επιχειρήματα που τίθενται υπέρ της. Αρχικά, οι καθηγητές από εδώ και στο εξής θα είναι υποχρεωμένοι να καλύψουν την ύλη που οφείλουν να καλύψουν, καθώς αν δεν γίνει αυτό, οι μαθητές τους δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αρκετά θέματα. Μέχρι πρότινος υπήρχαν αρκετοί καθηγητές στην χώρα, όπου δεν κάλυπταν την απαιτούμενη ύλη με αποτέλεσμα να έχει καλυφθεί διαφορετικό μέρος της ανά σχολείο στην επικράτεια. Κάπου εδώ θα αναρωτηθεί κανείς, που είναι το κακό με αυτό;
Εκ πρώτης όψεως, οι περισσότεροι θα σκεφτούν ότι οι μαθητές θα περάσουν πιο εύκολα τα μαθήματά τους, εφόσον θα έχουν λιγότερο διάβασμα. Αν όμως σκεφτούμε τις συνέπειες αυτής της πρακτικής μακροπρόθεσμα, θα αναλογιστούμε, το μεγάλο κακό που προκαλεί στους μαθητές. Ως γνωστόν στις πανελλήνιες, κάποια μαθήματα, όπως τα αρχαία και τα μαθηματικά, απαιτούν γνώσεις και παλαιότερων τάξεων και όχι μόνο της δευτέρας και της τρίτης λυκείου.
Ακόμα μέσω της τράπεζας θεμάτων, επιβραβεύονται οι μαθητές, που ήταν επιμελείς όλη την χρονιά και διάβαζαν εντατικά, χωρίς να παραμελούν τις υποχρεώσεις τους. Μέχρι πρότινος, αρκετοί καθηγητές ενημέρωναν τους μαθητές τους για το ποια κομμάτια της ύλης θα ζητηθούν, με αποτέλεσμα να εξομοιώνεται η προσπάθεια όσον διάβαζαν εντατικά και όσον αποφάσιζαν να διαβάσουν την τελευταία εβδομάδα. Από την άλλη αρκετοί παραπονιούνται ότι με αυτόν τον τρόπο θα πέσουν δύσκολα θέματα και δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν, όσο καλά και αν έχουν προετοιμαστεί. Αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από μια υπεραπλουστευμένη άποψη που πάσχει από επιχειρήματα και οδηγεί σε ένα παρανοϊκό συμπέρασμα.
Αρχικά, τα θέματα δεν περιλαμβάνουν ασκήσεις που θα απευθύνονται σε πυρηνικούς φυσικούς. Τα προτεινόμενα θέματα έχουν προταθεί από μια επιτροπή ειδικών που γνωρίζουν την ύλη σε κάθε μάθημα. Για παράδειγμα στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών η τράπεζα θεμάτων αποφασίζει, το διδαγμένο κείμενο από το πρωτότυπο και μαζί με αυτό, το οριζόμενο προς μετάφραση τμήμα του και τις λεξιλογικές ασκήσεις. Τράπεζα θεμάτων Τράπεζα θεμάτων Τράπεζα θεμάτων
Πόσο δύσκολα θέματα μπορούν να πέσουν σε κάτι τέτοιο, από την στιγμή που είναι ήδη γνωστά; Εξάλλου, το δύσκολο κομμάτι της εξέτασης, όπως η γραμματική και οι ερμηνευτικές ερωτήσεις επαφίενται στην κρίση του καθηγητή, καθώς όπως αναφέρθηκε και πριν, το 50% των θεμάτων βασίζονται σε αυτόν, ο οποίος δύναται να εξισορροπήσει την τυχόν δυσκολία των θεμάτων με τις ασκήσεις που θα βάλει.
Ένα τελευταίο επιχείρημα υπέρ της τράπεζας θεμάτων, είναι ότι αυτή αυξάνει το κύρος του δημοσίου σχολείου, το οποίο δυστυχώς, θεωρείται από αρκετούς ως τόπος διασκέδασης και αναψυχής, εφόσον δεν δείχνουν την προαπαιτούμενη προσοχή. Πλέον, θέλοντας και μη οι μαθητές θα υποχρεωθούν σε εντατική και ουσιαστική μελέτη, προκειμένου να ανταποκριθούν καλύτερα στις τελικές εξετάσεις τους. Προφανώς, το διάβασμα δεν είναι το παν στην ζωή μας και υπάρχουν πολύ πιο σημαντικές δραστηριότητες και ασχολίες, όπως ο αθλητισμός και η κοινωνικοποίηση, αλλά δεν είναι η λύση η πλήρης απαξίωση της εκπαίδευσης. Πολλοί μαθητές, όταν τα πράγματα λειτουργούν με μια χαλαρότητα στο σχολείο, υποβαθμίζουν την αξία του και στρέφονται αποκλειστικά προς το φροντιστήριο, πιστεύοντας, ότι μόνο το τελευταίο έχει αξία. Τράπεζα θεμάτων Τράπεζα θεμάτων
Επιλογικά, θα ήθελα να προσθέσω, πως δεν χρειάζεται να είμαστε αρνητικοί στο θέμα της τράπεζας και γενικότερα στις αλλαγές που γίνονται στην εκπαίδευση. Θεωρώ πως το όλο εγχείρημα είναι προς την σωστή κατεύθυνση και μέσω του άρθρου προσπάθησα να απομυθοποιήσω τον φόβο και τον τρόμο που προκαλεί η εφαρμογή της, ωστόσο ο τελικός λόγος ανήκει στην εκπαιδευτική κοινότητα, τόσο στους μαθητές, όσο και στους καθηγητές.
Διαβάστε περισσότερα: Τράπεζα θεμάτων
Φιλοσοφική Αθηνών: Στο νοσοκομείο φοιτητή, μέλος του Bloco, μετά από επίθεση 30 κουκολοφόρων
Παρουσία ισχυρής αστυνομικής δύναμης και συγκεκριμένα αστυνομικών των ΜΑΤ θα γίνουν οι εργασίες για την κατασκευή της βιβλιοθήκης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.
Νομική Αθηνών: Επίθεση δέχθηκαν 6 κοπέλες, μέλη της ΔΑΠ – ΝΔΦΚ
Μία φοιτήτρια μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο – «Όποιος χτυπάει φοιτητές, χτυπάει το Πανεπιστήμιο, χτυπάει την Παιδεία» αναφέρει σε ανακοίνωση της η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ
Βιβλιοθήκη ΑΠΘ: Με 24ωρη παρουσία ΜΑΤ ξεκίνησαν οι εργασίες
Παρουσία ισχυρής αστυνομικής δύναμης και συγκεκριμένα αστυνομικών των ΜΑΤ θα γίνουν οι εργασίες για την κατασκευή της βιβλιοθήκης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.