Γράφει η Φωτεινή Σμυρνή Τιτανικός
Ένα όνομα που κατόρθωσε να παραμείνει στην ιστορία και να αποτελέσει μια ανεξάντλητη πηγή για βιβλία, ντοκιμαντέρ, ταινίες στο κινηματογράφο, αλλά και διαφόρων θεωριών συνομωσίας, ήταν εκείνο του Τιτανικού. Το παρθενικό ταξίδι που πραγματοποιήθηκε στις 10 Απριλίου του 1912 από το λιμάνι του Σαουθάμπτον της Αγγλίας, έμελλε να παραμείνει ανεξίτηλο στις μνήμες των ανθρώπων, όχι μόνο εκείνης της εποχής, αλλά έως και σήμερα. Ήταν το μεγαλύτερο και πιο πολυτελές βρετανικό υπερωκεάνιο του 20ου αιώνα, που παρουσιαζόταν από πλήθος κόσμου ως «αβύθιστο». Το βάρος του εν λόγω υπερωκεάνιου ήταν 52.310 τόνοι, το μήκος του 269,06 και το πλάτος του 28,19 μέτρα.
Η αρχή του τέλους έγινε, όπως προαναφέρθηκε, στις 10 Απριλίου 1912. Το πλοίο ξεκίνησε από την Αγγλία με 922 επιβάτες, αν και οι πλείστοι επιβιβάσθηκαν έπειτα από το Χερβούργο και το Κουινστάουν. Μάλιστα στο λιμάνι του Χερβούργου, το οποίο ευρισκόταν στη Γαλλία, λόγω του ότι δεν υπήρχαν αποβάθρες στο μέγεθος του Τιτανικού, όσοι είχαν σκοπό να ταξιδέψουν με το συγκεκριμένο πλοίο μεταφέρθηκαν σε αυτό με μικρότερα και βοηθητικά πλοία της εταιρείας. Επόμενη στάση ήταν το λιμάνι του Κουινστάουν της Ιρλανδίας, στο οποίο συνέβη ακριβώς ότι και στο προηγούμενο λιμάνι. Εν τέλει, ο Τιτανικός αναχώρησε στις 11 Απριλίου ώρα 01:30 μμ. Τιτανικός
Στις 14 Απριλίου 1912, ώρα 23:40 μμ, καθώς διέσχιζε τον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό, συγκρούσθηκε με ένα παγόβουνο, το οποίο είχε ύψος 30 μέτρα κι είχε δημιουργηθεί από έναν παγετώνα της Γροιλανδίας. Παρ’ όλες τις προσπάθειες που έγιναν για την αποφυγή της μοιραίας σύγκρουσης, δεν κατέστη εφικτή η αποτροπή της. Η σύγκρουση προκάλεσε σημαντική ζημιά στο κύτος του πλοίου με αποτέλεσμα να καταστρέψει πέντε στεγανά μέρη κι ακολούθως να υπάρξει εισροή των υδάτων. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του, είχε κατασκευασθεί με τέτοιο τρόπο που ακόμα κι αν πλημμύριζαν τέσσερα στεγανά να ήταν δυνατόν να συνεχίσει να επιπλέει. Μάλιστα, για πρώτη φορά στο συγκεκριμένο πλοίο έγινε χρήση του σήματος κινδύνου SOS.
Η βύθιση του Τιτανικού πραγματοποιήθηκε στις 15 Απριλίου στις 02:20 πμ και λίγη ώρα προτού βυθιστεί στον ωκεανό έσπασε σε δύο κομμάτια. Περίπου 1.500 άτομα έχασαν τη ζωή τους, ενώ κάποιοι κατόρθωσαν με τη βοήθεια των σωσίβιων λέμβων να διασωθούν. Όσα άτομα κατάφεραν να παραμείνουν εν ζωή διασώθηκαν από το πλοίο ονόματι Καρπάθια, που έπλεε από τη Νέα Υόρκη προς το Φιούμε -σημερινή Ριέκα, που βρίσκεται στο κόλπο Κβάνερ της Αδριατικής θάλασσας- καταφθάνοντας στο μέρος του ναυαγίου στις 03:30 πμ. Τιτανικός
Πάραυτα, όσον αφορά τις αρχικές πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει, θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε ως αντικρουόμενες, καθότι πολλά άτομα ήταν δύσπιστα στο να αποδεχθούν το εν λόγω συμβάν. Ύστερα όμως από την άφιξη του πλοίου Καρπάθια, με τη βοήθεια του οποίου είχαν διασωθεί οι επιζώντες, έγινε αντιληπτό το μέγεθος της τραγωδίας.
Το ναυάγιο του Τιτανικού ανακαλύφθηκε το 1985 από τον Ρόμπερτ Μπάλαρντ, γνωστό ωκεανογράφο, με συνέπεια αυτού να ανασυρθεί μεγάλος αριθμός αντικειμένων, τα οποία εκτίθενται σε διάφορα μουσεία. Αξίζει να αναφερθεί πως αφορμή αυτού του τραγικού γεγονότος ήταν να αποφασισθεί η επιβολή μέτρων ασφαλείας, κάτι το οποίο επετεύχθη με τη Σύμβαση Ασφάλειας Ζωής στη Θάλασσα. Αποτελεί μια διεθνή ναυτιλιακή σύμβαση, μέσω της οποίας αναφέρονται τα ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας, τα οποία θα πρέπει να τηρούνται από τα εμπορικά πλοία.
Μάλιστα, η εν λόγω σύμβαση κατέχει θέση υψίστης σημασίας από το σύνολο των διεθνών συμβάσεων που σχετίζονται με την ασφάλεια των εμπορικών πλοίων κι η πρώτη της έκδοση παρουσιάσθηκε το 1914. Τιτανικός
Την εποχή εκείνη ο Τιτανικός είχε θεωρηθεί δικαίως ως ένα από τα σπουδαιότερα υπερωκεάνια και σίγουρα απετέλεσε ένα από τα πιο μεγάλα ναυάγια στην εν γένει ιστορία. Για τη τότε Ναυτιλία, η απόσταση που θα επιχειρούσε να διανύσει ήταν βεβαίως μια πρόκληση. Παρά τον ενθουσιασμό που είχε καταφέρει να συσσωρεύσει γύρω από το όνομά του, το τελικό αποτέλεσμα ήταν εκείνο που θα παρέμενε χαραγμένο στις μνήμες των ανθρώπων, ιδίως εκείνων που επωμίσθηκαν το βάρος αυτής της δυσάρεστης έκβασης.
Οι απόψεις των αρθρογράφων δεν απηχούν την άποψη της συντακτικής ομάδας ούτε του Pnyka Org.
Διαβάστε περισσότερα: Τιτανικός
αξία αξία αξία