Γράφει η Χρυσάνθη Χρυσοχοΐδη
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση των νέων για συμμετοχή στις προσομοιώσεις των Hνωμένων Εθνών (MUN), ενσαρκώνοντας τον εκπρόσωπο μιας χώρας παλεύοντας για την προαγωγή και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, σύμφωνα με την πολιτική του κάθε κράτους που αναλαμβάνουν! Αρκετοί όμως βρίσκονται σε μια πλάνη καθώς δε γνωρίζουν τον ρόλο, τη λειτουργία και την επιρροή που έχουν ειδικά στις μέρες μας.
Υπάρχουν όμως και αρκετοί που ξέρουν λίγα πράγματα και έχουν διαμορφώσει μια γνώμη ημιτελή παρασέρνοντας και επηρεάζοντας τον κόσμο να μη λαμβάνει μέρος. Βέβαια όπως όλοι γνωρίζουμε η ημιμάθεια είναι χειρότερη και από την αμάθεια, για αυτό θα αναλύσουμε λίγο την ουσία τους, το πως ξεκίνησαν στην Ελλάδα και τα οφέλη που μπορεί να κερδίσει κάποιος από τη συμμετοχή σε αυτά!
Ο σκοπός των MUN
Αρχικά, κύριος σκοπός τους είναι να βοηθήσουν τον φοιτητή στην παρακολούθηση των επίκαιρων διεθνών θεμάτων, καθιστώντας τον ικανό να κρίνει ποιες πληροφορίες είναι χρήσιμες ώστε να προάγει την πολιτική της κάθε χώρας, προωθώντας επίσης συμφέροντα που την ευνοούν. Βέβαια, πέρα από τις εμφανείς δεξιότητες που αποκομίζει ο συμμετέχων από την ενασχόληση του, μπορεί επίσης να ενθαρρύνει τον εαυτό του με την ανάπτυξη και άλλων ικανοτήτων, όπως τον γραπτό λόγο, τη ρητορική, την έρευνα, τον συμβιβασμό, τη συνεργασία και τον ευγενή ανταγωνισμό απέναντι στην «αντίπαλη» χώρα. Όλα αυτά τα στοιχεία αποτελούν τις αρετές που πασχίζουν όλοι να αποκτήσουν με πολύ κόπο.
Πως ξεκίνησε αυτή η τάση;
Τώρα λίγα σημαντικά πράγματα για το πως ξεκίνησαν και ποιος τα εισήγαγε στον φοιτητικό στίβο των ελληνικών πανεπιστημίων. Για χρόνια ολόκληρα οι προσομοιώσεις των Ηνωμένων Εθνών υπήρχαν μόνο στο εξωτερικό, όποτε όσοι φοιτητές επιθυμούσαν να συμμετάσχουν και να απολαύσουν αυτήν την απίθανη εμπειρία έπρεπε να ταξιδεύουν σε ξένες χώρες. Η πρώτη αποστολή έγινε από τη Νομική Σχολή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και διοργανώτρια και εμψυχωτής όλης αυτής της διαδικασίας αποτέλεσε η πρώην καθηγήτρια διεθνούς δικαίου, Παρούλα Νάσκου-Περράκη.
Εννοείται πως οι ελληνικές αποστολές μας στο εξωτερικό είχαν τεράστια απόδοση και είχαν κερδίσει όλες τις εντυπώσεις των πανεπιστημίων σε παγκόσμιο επίπεδο. Βέβαια, δε γινόταν η Ελλάδα, με μια τετοια οργάνωση και αποστολή, να μην έχει καλλιεργήσει έναν τόσο σημαντικό θεσμό μέσα στον ίδιο της τον κλοιό. Την πρωτοβουλία έτσι πήρε η κυρία Νάσκου-Περράκη και δημιούργησε από το μηδέν το πιο παλιό συνέδριο διπλωματίας προσομοίωσης των Ηνωμένων Εθνών, το ThessISMUN, το οποίο ξεκίνησε δυναμικά τη λειτουργία του το 2004 και φέτος έκλεισε 20 χρόνια αγάπης, υποστήριξης και συμμετοχής από τους φοιτητές.
Στην πορεία των χρόνων δημιουργήθηκαν και άλλα φοιτητικά MUN (Rhodes MRC, Thracing MIC, SimUNESCO, Europa.S) και λόγω της δημοτικότητας τους, αποφασίστηκε να δημιουργηθούν προσομοιώσεις και μαθητικού επιπέδου για να γαλουχηθούν τα παιδιά με τις ίδιες αξίες και να αποκομίσουν τα ίδια οφέλη από μικρή κιόλας ηλικία. Το πιο διαδεδομένο μαθητικό συνέδριο αποτελεί το «Μαθητές σε ρόλο Διπλωμάτη», του οποίου δημιουργός υπήρξε επίσης η κυρία Νάσκου-Περράκη και λειτουργεί από το 2016.
Είναι χόμπι ή επάγγλεμα;
Όπως συνειδητοποιούμε από τα παραπάνω, η συμμετοχή στις προσομοιώσεις των ηνωμένων εθνών είναι ένα χόμπι εποικοδομητικό και παραγωγικό, καθώς ο φοιτητής ικανοποιείται ψυχικά με την ενασχόληση του με τα διεθνή ζητήματα και τη διεθνή πολιτική αλλά ταυτόχρονα κερδίζει γνώσεις, αξίες και εξελίσσει την προσωπικότητα του με έναν μοναδικό, ανεπανάληπτο και σύγχρονο τρόπο. Είναι ένα χόμπι το οποίο αξίζει να του αφιερώσεις σημαντικό χρόνο από τη ζωή σου καθώς αποκτάς εμπειρίες χρήσιμες και για την επαγγελματική σου σταδιοδρομία, όντας έτοιμος να αναλάβεις μια τέτοια ή παρόμοια εργασία.
Έτσι, εδώ ταιριάζει να αναφέρουμε ότι αρκετοί μετατρέπουν το ίδιο το χόμπι σε επάγγελμα, καθώς μαζεύουν χορηγίες για τη συμμετοχή τους στα MUN, με στόχο να βραβευτούν και να προωθήσουν τους υποστηρικτές-χρηματοδότες που βρίσκονται από πίσω. Και πάνω ακριβώς σε αυτό το γεγονός δημιουργείται η απορία, αν τελικά η ενασχόληση με τις προσομοιώσεις από μικρή ηλικία, μας κατευθύνει ήδη σε έναν επαγγελματικό χώρο, χωρίς να θεωρείται πλέον χόμπι αλλά επάγγελμα.
Η συζήτηση που μπορεί να αναπτυχθεί γύρω από αυτό το θέμα είναι ατελείωτη, αλλά βασική θέση και των δυο πλευρών είναι η οπτική από την οποία το βλέπεις και τους στόχους που θέτει ο καθένας όταν το ξεκινά. Το μόνο σίγουρο σε αυτό, παρά από τα οφέλη που αποκομίζει κάποιος και τις αξίες με τις οποίες διαμορφώνει την προσωπικότητα του, είναι ότι κάποια στιγμή θα βρεθεί σε ένα τέλμα στασιμότητας, γιατί θα έχει προσφέρει και θα έχει κερδίσει όλα όσα υπάρχουν, χωρίς να έχει κάποια πρόοδο και εξέλιξη σε αυτό που κάνει. MUN
Οι προσομοιώσεις έχουν τη διαφορά ότι τα θέματα που επιλέγονται ειναι προσαρμόσιμα στα δεδομένα των φοιτητών, ενώ οι πραγματικές επιτροπές αντιμετωπίζουν κρίσεις σύγχρονου και ταυτόχρονου επιπέδου έχοντας περισσότερες απαιτήσεις και υποχρεώσεις να φέρουν, καθώς παλεύουν για το γενικό καλό. Έτσι, παρά τον θετικό αντίκτυπο που επιφέρει η ενασχόληση, η απόδοση που μπορεί να έχει κάποιος είναι περιορισμένη, ακριβώς όπως ένα χόμπι. Βέβαια, όπως σε κάθε κανόνα υπάρχουν και εξαιρέσεις έτσι και εδώ μπορεί να βρεθούν άνθρωποι που ποτέ δε θα σταματούν να δίνουν όλο και περισσότερο από τον εαυτό τους για να συνεχίσουν αυτό που αγαπάνε!
Οι απόψεις των αρθρογράφων δεν απηχούν την άποψη της συντακτικής ομάδας ούτε του Pnyka Org.
Διαβάστε περισσότερα: MUN MUN
αξία αξία αξία