Γράφει η Κέλλυ Σταθοπούλου ανθρωποκεντρικά
Η απάντηση την ερώτηση αυτή είναι αυτονόητη: Ναι. Και με την πρώτη σκέψη δεν υπάρχει κάποιο μειονέκτημα. Τι γίνεται όμως όταν η υπερβολική προσήλωση σε οτιδήποτε ανθρώπινο οδηγεί στην απαξίωση όλων των υπόλοιπων ειδών; Αναφορά γίνεται σαφώς στο πρόσφατο περιστατικό κακοποίησης μίας γάτας σε ψαροταβέρνα της Αιδηψούς που πήρε και διεθνείς διαστάσεις δεδομένου ότι σχολιάστηκε από την βρετανική εφημερίδα <<Daily Mail>>. Είναι άξιο δημοσίου διαλόγου αυτό το περιστατικό; και μάλιστα η απειλή ποινής σε βαθμό κακουργήματος;
Έχω να σχολιάσω ότι πέρα από κοινωνικό, η κακοποίηση ζώου είναι και νομικό ζήτημα με διεθνή εμβέλεια, διότι μέσα από <<μικρά>> περιστατικά μαρτυρείται η επιθετική φύση του ανθρώπου και οι κτηνωδίες στις οποίες εύκολα παρασύρεται και με αφορμή αυτές τις κτηνωδίες ελέγχεται κατά πόσο το νομικό σύστημα θέτει ανάχωμα σε τέτοιου είδους κακοποιητικές συμπεριφορές.
Όσο κοινότοπο και αν ακούγεται, δεν παύει να είναι αλήθεια ότι η επιθετικότητά που εκδηλώνει κανείς σε οποιοδήποτε πλάσμα συνιστά το πρώτο βήμα για να οξύνει αυτήν την επιθετική συμπεριφορά, ώστε στη συνέχεια να την εκδηλώσει σε ακραίο βαθμό. Αλλά ακόμη και αν δεν λάβει περισσότερες διαστάσεις αυτό το θέμα, γιατί να απενοχοποιήσουμε την αδιαφορία ενός ατόμου για μία γάτα, ένα σκύλο, ή οποιοδήποτε άλλο ζώο;
Την μία ημέρα ο ένας κλωτσάει ένα γατί στη θάλασσα, ο άλλος χτυπάει με το αυτοκίνητο ζώα και τα αφήνει ετοιμοθάνατα στη μέση του δρόμου, όπου θα λάβουν το αποτελειωτικό χτύπημα από κάποιον άλλο οδηγό, εξίσου απρόσεκτο και αδιάφορο. Όλες αυτές οι συμπεριφορές είναι εγκληματικές από όποιον και αν προέρχονται, οπουδήποτε και αν κατευθύνονται.
Το νομικό μας σύστημα, που ακολουθεί πιστά τις καινοτομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει τω όντι εξελιχθεί αρκετά στο πεδίο της προστασίας των ζώων. Ήδη με τον νόμο 4745/2020 κάνει αναφορά στο συμφέρον του ζώου (οικόσιτου) δεσμεύοντας διοικητικές και δικαστικές αρχές να λαμβάνουν τα αρμόδια μέτρα για την προστασία τους. Τα δικαιώματα των ζώων είναι νομική πραγματικότητα. Μπορεί να γίνει όμως και κοινωνική;
Το θέμα ποτέ δεν είναι μόνο η νομική κατοχύρωση ενός δικαιώματος, αν η ίδια η κοινωνία δεν ευαισθητοποιείται για την ανάγκη κάθε καινοτομίας και δεν αντιλαμβάνεται τη σημασία της. Θεωρώ ότι ακόμα έχουμε πολύ καιρό μέχρι να αποδεχθούμε πολλά πράγματα, κυρίως επειδή οι περισσότεροι από μας αργούμε να συνειδητοποιήσουμε την σύνδεση πολλών παραγόντων στην διαμόρφωση της καθημερινότητας μας, υποτιμώντας αυτούς που δεν μας θίγουν άμεσα. Και θα εξηγήσω λίαν περιεκτικά και σχηματικά.
Δίδεται έμφαση -για λόγους οικονομικούς πρώτα απ’ όλα, πολιτικούς και φυσικά ατομικούς- στη διασφάλιση σταθερής οικονομικής κατάστασης, η οποία θα επιτρέψει την κάλυψη όχι μόνο των οικουμενικά αναγνωρισμένων πρωτογενών αναγκών αλλά και των υποκειμενικά διαμορφωμένων δευτερογενών. Όλα αυτά από άποψη υλική. Παρ ’όλα αυτά, η δημιουργία συνθηκών που θα επιφέρουν ψυχική και κοινωνική ισορροπία παραγκωνίζεται (πολλές φορές σκοπίμως) με αποτέλεσμα να συσσωρεύεται τοξικότητα, επιθετικότητα και μίσος που εκδηλώνονται σε όσους δεν μπορούν να αντιδράσουν. Στην αρχή ήταν γυναίκες και παιδιά και τώρα που η κοινωνική αποδοκιμασία έχει αυξηθεί σε περιστατικά βίας εναντίον αυτών των κατηγοριών, είναι πιο έντονη η εκδήλωση της σε ζώα.
Όλη αυτή η επιθετικότητα και η τοξικότητα που προσπαθούν να εξωτερικευτούν με κάθε αφορμή, φανερώνουν την ανάγκη καταπολέμησης τους, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο. Δεν καταπολεμάται η βία με τη βία, είτε λεκτική είτε σωματική ή ψυχολογική. Ο καθένας μας, όσο ιδεαλιστικό και αν ακούγεται, πρέπει να αποξενωθεί από οποιαδήποτε μορφή βίας και να μην καταφεύγει σε αυτήν ως <<αναγκαίο κακό>>. Και αυτό, διότι με αυτό το σκεπτικό επικρατεί ο ισχυρότερος, επιβάλλεται ένα καθεστώς φόβου και μίσους και εξιλαστήριο θύμα γίνεται πάντα ο αδύναμος κρίκος. Τι θα γίνει αν γίνεις εσύ ο αδύναμος κρίκος; Αντέχεις να είσαι το θύμα;
Αυτή η λογική δεν ωφέλησε και δεν θα ωφελήσει ποτέ κανέναν. Και έστω, ότι στα καλύτερα μας όνειρα, κατορθώνουμε την εξάλειψη βίας μεταξύ των ανθρώπων. Στα ζώα γιατί να εξακολουθεί ακόμη να είναι αποδεκτό; Οι περισσότεροι θα πουν ότι δεν είναι αποδεκτό. Καλώς (η πραγματικότητα άλλα δείχνει με τον πειραματισμό πάνω τους ως το πιο απλό παράδειγμα) αλλά πόσοι θα θεωρήσουν ότι η αξία του ανθρώπου είναι ίση με την αξία των ζώων;
Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία καθορίζεται η αξία του κάθε ζώου και του ανθρώπου; Μήπως είναι η γενική ισχύς και η ικανότητα προσαρμογής στις αλλαγές του οικοσυστήματος; Η συμβολή του καθενός στη διατήρηση της περιβαλλοντικής ισορροπίας; Και το επιχείρημα της ομολογουμένως υψηλότερης νοημοσύνης του ανθρώπινου είδους έναντι σε κάθε ζωικό, μήπως αφήνει <<παραθυράκια>> για την ομαλοποίηση των διακρίσεων μεταξύ των ανθρώπων ανάλογα με την ευφυΐα και τα κατορθώματά τους;
Αυτά (και πολλά περισσότερα) ερωτήματα αποδεικνύουν πόσο ευάλωτοι και <<εύπλαστοι> είμαστε απέναντι στις συνθήκες. Τη μια στιγμή εξυμνούμε την ανθρωπότητα για τις λ.χ. συγκινητικές καλλιτεχνικές δημιουργίες της και την άλλη αγανακτούμε από επαχθείς πολεμικές ενέργειες που επιφέρουν καταστροφικά αποτελέσματα. Για τον λόγο αυτό, ίσως, δεν μας αξίζει το προνόμιο -που αυτεπαγγέλτως κατακτήσαμε- να υιοθετούμε μία υπεροπτική στάση απέναντι στη πανίδα και γενικά τον πλανήτη παίρνοντας αποφάσεις που τα επιβαρύνουν ανεπιστρεπτί.
Διαβάστε Περισσότερα: ανθρωποκεντρικά
Βιβλιοθήκη ΑΠΘ: Με 24ωρη παρουσία ΜΑΤ ξεκίνησαν οι εργασίες
Παρουσία ισχυρής αστυνομικής δύναμης και συγκεκριμένα αστυνομικών των ΜΑΤ θα γίνουν οι εργασίες για την κατασκευή της βιβλιοθήκης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.
ΑΠΘ: Άγνωστοι κατέστρεψαν τη βιβλιοθήκη που κατασκευάζεται στο Βιολογικό
Άγνωστοι κατέστρεψαν τη βιβλιοθήκη που κατασκευάζεται στο Βιολογικό του ΑΠΘ – ο χώρος μέχρι πρότινος βρισκόταν υπο κατάληψη για 34 χρόνια ως «Στέκι στο Βιολογικό».
ΑΣΟΕΕ: Επίθεση κουκουλοφόρων σε αστυνομικούς – Κρύφτηκαν στο πανεπιστήμιο
Όλα ξεκίνησαν τη στιγμή που πέρασε έξω από το Πανεπιστήμιο όχημα της ΟΠΚΕ. Περίπου 30 άτομα επιτέθηκαν στο αυτοκίνητο με πέτρες και μάρμαρα.
ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά ανθρωποκεντρικά