Γράφει η Κατερίνα Παπαδέα
Η δυνατότητα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής στους ομοφυλοφίλους και η θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας
Έρευνα του Pnyka Press για τη διαχείριση ζητημάτων από την κυβέρνηση και πρόθεσης ψήφου
Η ικανοποίηση του δικαιώματος απόκτησης τέκνου, μέσω της ιατρικής υποβοήθησης ρυθμίζεται διεξοδικά στην Ελλάδα από τον Νομοθέτη με τον Νόμο 3305/2005, ο οποίος αντικατέστησε τον Νόμο 3089/2002. Το νομοθετικό πλαίσιο ρύθμισης του εν λόγω ζητήματος θεμελιώνει το ΑΚ 1455, το οποίο θέτει ως βασικό όρο προσφυγής στις μεθόδους της Ι.Υ.Α την αδυναμία απόκτησης τέκνου με φυσικό τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται ότι οι μέθοδοι Ι.Υ.Α είναι επικουρικές της φυσικής αναπαραγωγής και δε λειτουργούν ως αντικατάσταση της φυσικής σύλληψης. Είναι, υπό αυτή την έννοια, δυνατή η προσφυγή ομοφυλόφιλου ζεύγους στις μεθόδους Ι.Υ.Α και όρος φυσικός τρόπος απόκτησης τέκνου «αδόκιμος» ή η δυνατότητα αυτή απευθύνεται αποκλειστικά σε ετερόφυλα ζευγάρια;
Αναλυτικά, όπως φαίνεται, ομοφυλόφιλα ζευγάρια γυναικών μπορούν να αποκτήσουν παιδί, χρησιμοποιώντας σπέρμα δωρητή, ενώ ομοφυλόφιλα ζευγάρια ανδρών μπορούν να αποκτήσουν παιδί με τη μέθοδο της παρένθετης μητέρας. Ωστόσο, το γεγονός αυτό γεννά ηθικά ζητήματα και συγκεκριμένα επικρατεί έντονος προβληματισμός ως προς την κοινωνική αποδοχή αυτών των εναλλακτικών οικογενειών και ως προς τις συνέπειες που θα επιφέρει η εν λόγω εξέλιξη στην ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού.
Δεδομένου ότι πρόκειται για ένα πρότυπο οικογένειας, που αποκλίνει από τα κοινώς αποδεκτά, δημιουργούνται πολλά ερωτήματα σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού και την ομαλή ένταξη του στη κοινωνία, καθώς θα απουσιάζει ένα πατρικό ή μητρικό πρότυπο αντίστοιχα. Ζήτημα αποτελεί ο λόγος κοινωνικού προβληματισμού, ο οποίος δεν είναι άλλος από το επιχείρημα ότι τα παιδία ομοφυλόφιλων ζευγαριών είναι πιο επιρρεπή στην ομοφυλοφιλία.
Αυτό, όμως, δεν αποτελεί πανάκεια. Εξετάζοντας αντιστρόφως το ζήτημα, εύλογα μπορούμε να το θεωρήσουμε ότι το εναλλακτικό αυτό πρότυπο οικογένειας μπορεί να συμβάλλει στη νομιμοποίηση των σχέσεων μεταξύ ομοφυλόφιλων ζευγαριών και κατά επέκταση στην αντιμετώπιση των ομοφυλόφιλων γονέων με τρόπο ισάξιο με τους ετερόφυλους γονείς.
Πώς, όμως, αντιμετωπίζει η Ορθόδοξη Εκκλησία τη πρόοδο της ιατρικής επιστήμης και τεχνολογίας όσον αφορά την αναπαραγωγή του ανθρώπου; Θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι ότι δημιουργός της ζωής είναι ο Θεός και συμμέτοχος στο έργο του Θεού είναι ο άνθρωπος με τη τεκνογονία. Για την Εκκλησία η τεκνογονία είναι ο καρπός της ένωσης του άνδρα και της γυναίκας ως φυσικό επακόλουθο του γάμου και για το λόγο αυτό η εν λόγω εξέλιξη την έχει φέρει αντιμέτωπη με ζητήματα βιοηθικής.
Αναφορικά με την Ι.Υ.Α η Εκκλησία αποδέχεται την εφαρμογή της, υπό αυστηρούς όρους. Συγκεκριμένα, δέχεται αποκλειστικά την ομόλογη εξωσωματική γονιμοποίηση, στην οποία χρησιμοποιούνται γαμέτες των μελλοντικών γονέων και όχι την ετερόλογη τεχνητή γονιμοποίηση, την οποία ταυτίζει με μοιχεία, λόγω της χρήσης γαμετών που δεν ανήκουν στους γονείς. Για την Εκκλησία σημαντική είναι η ψυχοσυναισθηματική επαφή των συζύγων, για αυτό και η επιθυμία απόκτησης τέκνου από ανδρόγυνο που δεν μπορεί να τεκνοποιήσει δεν είναι αντίθετη με τα πιστεύω της θρησκείας και επικροτείται από πλευράς χριστιανικής ηθικής.
Λύση στη στειρότητα και στην ικανοποίηση του γονεϊκου ενστίκτου είναι η υιοθεσία και αυτό γιατί η ατεκνία είναι θέλημα Θεού, που πρέπει να αποδεχτεί το ζευγάρι. Όπως φαίνεται, η δυνατότητα απόκτησης τέκνου από ομοφυλόφιλα ζευγάρια αντιτίθεται στη χριστιανική αντίληψη πλήρως για το λόγο ότι προβάλλεται ο εγωισμός και το προσωπικό συμφέρον των γονέων, έναντι της ψυχικής ισορροπίας των τέκνων.
Ανακεφαλαιώνοντας, από τις διαδικασίες Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής προκύπτουν σημαντικά ηθικά διλήμματα, καθώς και κοινωνικοί και συναισθηματικοί προβληματισμοί, λόγω διακινδύνευσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και διατάραξης της οικογενειακής δομής. Στο σημείο αυτό, η κοινωνία πρέπει να δεχτεί την εξέλιξη αυτή και να μη διστάζει να αποδεχτεί τη δημιουργία οικογένειας από άτομα που παρεκκλίνουν από τα κοινωνικά αποδεκτά πρότυπα, όπως τα ομοφυλόφιλα ζευγάρια.
Η κοινωνία θα πρέπει να προσαρμοστεί στην εξέλιξη της Βιολογίας, της Βιοϊατρικής και της Βιοτεχνολογίας, αλλά ταυτόχρονα είναι αδύνατο να στραφεί η χριστιανική ιδεολογία από το ένα άκρο στο άλλο. Καθώς, λοιπόν, υπάρχει η σύγκρουση αυτή, η Ελλάδα βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο ως προς τη ρύθμιση της δυνατότητας προσφυγής των ομοφυλόφιλών ζευγαριών στις μεθόδους της Ι.Υ.Α και θα χρειαστεί χρόνος να κατασταλάξει στην κοινωνική αντίληψη το νέο αυτό πρότυπο.
Οι απόψεις των αρθρογράφων δεν απηχούν την άποψη της συντακτικής ομάδας ούτε του Pnyka Org.
Διαβάστε περισσότερα: Ιατρικώς Υποβοηθούμενη
Η Ελληνική διπλωματία στο σταυροδρόμι του Κοσόβου
Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε ξεκινήσει κάποια ένοπλη σύγκρουση στο Κόσοβο, ωστόσο ανεξάρτητα από αυτό, η διένεξη επ’ αυτού του ζητήματος αποτελεί μία κρίσιμη πρόκληση για την Ελλάδα.
Το φαινόμενο Tate και το είδωλο στον καθρέφτη μας
Ο συγκεκριμένος άνδρας αποτελεί αυτήν την εποχή μια από τις πιο πολυσυζητημένες περσόνες παγκοσμίως, γνωστός για τις ιδιαίτερα ερειστικές απόψεις του απέναντι στο γυναικείο φύλο.
Δολοφονία γυναικών: Aνθρωποκτονία ή γυναικοκτονία;
Ο όρος γυναικοκτονία είναι παλαιάς προέλευσης και, μάλιστα, οι ρίζες του εντοπίζονται το 1976, όταν για πρώτη φορά καταγράφηκε από τη κοινωνιολόγο Diana Russel
Εκλογές στην Τουρκία: Νίκη του σουλτάνου ή τέλος εποχής;
Πρόσφατα ο κυβερνητικός εταίρος του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο Ντεβλέτ Μπαχτσελί, επιβεβαίωσε με δηλώσεις του την διεξαγωγή των τουρκικών γενικών προεδρικών και βουλευτικών εκλογών την Κυριακή 14 Μαΐου 2023.
Ο αναδυόμενος πολυπολικός κόσμος, τα Δυτικά Βαλκάνια και η Ελλάδα
Αν μία λέξη μπορεί να αποτυπώσει με τον καλύτερο τρόπο το πλέγμα της σημερινής συγκυρίας σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτή είναι η κλιμάκωση.
Το τελευταίο διάστημα, ένα από τα ζητήματα που απασχολεί την επικαιρότητα είναι η υπόθεση της κ.Καϊλή, της αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που κατηγορείται για εμπλοκή σε κύκλωμα διαφθοράς.
Ευρωπαϊκό Mοντέλο Κοινωνικού Κράτους vs Νέα Δεξιά: Mετασχηματισμός ή ρήξη;
Η Ευρώπη – ιστορικά και γεωγραφικά- υπήρξε πρωτοπόρος τόσο στη δημιουργία όσο και στην ανάπτυξη/εφαρμογή του Κοινωνικού Κράτους.
Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Ιατρικώς Υποβοηθούμενη