Είναι σύγχρονη η παράδοση σήμερα;

Γράφει η Κυριακή Στεργιάδου

Διαβιώντας στον σύγχρονο κόσμο με τους ασθματικούς ρυθμούς ζωής και την έντονη πληροφόρηση ο όρος «παράδοση» φαντάζει μακρινός και ιδιαίτερα παρωχημένος. Αυτό όμως, δεν σημαίνει ότι έχει εξοβελιστεί αλλά μετασχηματίζεται στα νέα δεδομένα και αλλάζει η θέση της στην κοινωνία. Πλέον, η παράδοση δεν βρίσκεται στο επίκεντρο, αλλά αντλούμε δημιουργικά τα γόνιμα στοιχεία του παρελθόντος που μπορούν να αξιοποιηθούν στις τρέχουσες ανάγκες.

Στο άκουσμα της έννοιας της παράδοσης, μπορεί κανείς να σκεφτεί τα ήθη και τα έθιμα του έθνους του, τα άσματα των προγόνων του, συνήθειες που σχετίζονται με την εκκλησία και
πολλά άλλα. Παραδείγματος χάρη, στην Ελλάδα ως παραδοσιακά νοούνται τα λαϊκά άσματα και οι θρησκευτικές εορταστικές συνήθειες.

Γιατί, ωστόσο, υπάρχει τόσο έντονη αδιαφορία για αυτό το θέμα; παράδοση παράδοση παράδοση

Είναι γεγονός ότι η παράδοση παραγκωνίζεται, καθώς ο κόσμος παρακολουθεί σιωπηλά τις εξελίξεις που διαδραματίζονται παγκοσμίως με έλλογη συνέπεια , την υποβάθμιση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η τεχνολογία και τα επιτεύγματά της, οι οικονομικοί κολοσσοί που προωθούν την ομογενοποίηση, οι πηγές πληροφόρησης εντείνουν το φαινόμενο της άρνησης του παρελθόντος και της έντονης προοδοπληξίας, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν επηρεάζουν και θετικά την κοινωνία με τις ανέσεις που προσφέρουν.

Οι αλλαγές που προκαλούνται διεθνώς οδηγούν σε μία αλλοίωση των διαφοροποιήσεων των λαών, άρα και των παραδόσεών τους και σε μία ενοποίηση μεταξύ τους με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός κράματος των διαφορετικών κουλτούρων και ηθών. Το φαινόμενο της ενοποίησης έχει χαρακτηριστεί ως παγκοσμιοποίηση αν και είναι μία ιδιαίτερα αμφίσημη έννοια, διότι ξεκίνησε με οικονομικά χαρακτηριστικά και μετεξελίχθηκε σε πολιτικό, κοινωνικό , πολιτιστικό φαινόμενο επηρεάζοντας πολλές πτυχές της καθημερινότητάς μας. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αμφισβητηθεί η θετική πτυχή της παγκοσμιοποίησης στην οικονομία και την διάδραση των λαών, ωστόσο, δημιουργεί και
μία τάση προς την ξενομανία και την άρνηση του παρελθόντος κυρίως από τις νεότερες γενιές.

Η παράδοση νοείται ως κομμάτι που ανήκει στην ιστορία και εκεί πρέπει να μείνει για να μην προκαλεί πρόβλημα στην ταχύτερη ανάπτυξη. Βέβαια, αν αγνοούμε και τα θετικά στοιχεία του παρελθόντος που βοηθούν στην απόκτηση εμπειρίας, την ιστοριογνωσία για την αποφυγή λαθών των προγενέστερων και την εκμάθηση ουσιωδών αξιών για την ομαλή λειτουργία του κοινωνικού συνόλου εύκολα προοιωνίζεται η έναρξη συρράξεων κάθε χαρακτήρα και η πνευματική ρηχότητα που πρόκειται να μας χαρακτηρίσει. Η επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς επιδρά θετικά όταν τα έθνη γνωρίζουν τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά τους, ειδάλλως υιοθετούν άκριτα καθετί αλλότριο που προβάλλεται.

Επιπλέον, με αναφορά στην παράδοση επικρατούν ποικίλες απόψεις διαφορετικές μεταξύ τους. Επικρατούσα ακραία οπτική είναι αυτή της πλήρους αμφισβήτησης των επιτευγμάτων της
ιστορίας και η μονοδιάστατη προσκόλληση στα τεκταινόμενα. Σαφώς, αυτός ο τρόπος σκέψης οδηγεί εύκολα σε αποσπασματικές και χωρίς σκέψη και γνώση ενέργειες που κάθε άλλο πάρα ευνοϊκά αποτελέσματα θα έχει.

Μία άλλη επίσης, ακραία εκδοχή, είναι αυτή του εξωραϊσμού της παράδοσης και του τρόπου ζωής στο παρελθόν ως ιδανικό. Αυτή η οπτική αγνοεί τα μελανά σημεία της ιστορίας και προκαλεί την έξαρση του φανατισμού για την παράδοση ως μοναδικό παράδειγμα μίμησης. Καμία από τις οπτικές αυτές δεν δύναται να βοηθήσει στην περαιτέρω εξέλιξη τόσο της κοινωνίας ως συνόλου όσο και των ατόμων που την απαρτίζουν. Απαιτείται έλλογη και κριτική εξέταση της παράδοσης και της ιστορίας για την ενσωμάτωση μόνο των προσοδοφόρων στοιχείων του παρελθόντος στην σημερινή εποχή.

Η παράδοση βοηθά στον καθορισμό και τη διασφάλιση των εθνών με την πάροδο του χρόνου και μας διδάσκει τα ιδιαίτερα σημεία του έθνους στο οποίο ανήκουμε. Περιλάλητος όρος σε συζητήσεις λόγιες και μη ακόμη και όταν εκλαμβάνεται από πολλούς απαρχαιωμένος και απρόσιτος στην σύγχρονη εποχή. Βλέπουμε έτσι, ότι πρόκειται για πολυσυζητημένο θέμα και μολονότι θεωρείται ξεπερασμένο στην πραγματικότητα μας επηρεάζει τόσο που το διαπραγματευόμαστε στην καθημερινότητά μας και που για αυτό διαδραματίζονται ημερίδες και διαλέξεις.

Οι απόψεις των αρθρογράφων δεν απηχούν την άποψη της συντακτικής ομάδας ούτε του Pnyka Org. 

Μάθετε περισσότερα εδώ

Διαβάστε περισσότερα: Παράδοση

Πως η Χιλή έβαλε φρένο στον εκδημοκρατισμό

Το 62% περίπου των πολιτών απέρριψε την αντικατάσταση του υπάρχοντος Συντάγματος, κληρονομιά της δικτατορίας του Αουγούστο Πινοσέτ, προξενώντας έκπληξη στην διεθνή πολιτική σκηνή.

Ελληνική επικαιρότητα και στο βάθος κάλπες

Η επικαιρότητα στην Ελλάδα είναι τόσο μπερδεμένη που ενσαρκώνει την ατάκα  του αξέχαστου Βασίλη Αυλωνίτη: ‘’Ωρέ  που πάμε’’.

παράδοση

Ρωσικοί πύραυλοι έπληξαν Πολωνικό έδαφος – 2 νεκροί

Δύο πύραυλοι έχουν χτυπήσει πολωνικό έδαφος, πολύ κοντά στα σύνορα με την Λβιβ στη δυτική Ουκρανία – Το Πεντάγωνο δεν επιβεβαιώνει ότι ρωσικοί πύραυλοι έπεσαν στο έδαφος της Πολωνίας.

Ελληνικό Σοβιέτ: Ο μεγάλος ασθενής

Πλησιάζοντας στο πρώτο τέταρτο του 21ου αιώνα, κανένας δεν μπορεί να διανοηθεί πως η Ελλάδα αποτελεί μια φιλελεύθερη χώρα, όπως κάποιοι την οραματίστηκαν.

Πυραυλικές επιθέσεις στο κέντρο του Κιέβου

Τουλάχιστον δύο εκρήξεις ακούστηκαν στο Κίεβο, το μεσημέρι της Τρίτης. Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Reuters, καπνός υψώθηκε πάνω από την πόλη.

Γιατί πιστεύουμε στις θεωρίες συνωμοσίας;

Οι θεωρίες συνωμοσίας υπάρχουν παντού. Τις συναντάμε στις συζητήσεις μας με τους φίλους μας και την οικογένεια μας, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε διάφορες τηλεοπτικές εκπομπές.

Κλιματική αλλαγή


Τουρκία: Ισχυρή έκρηξη κοντά στην πλατεία Ταξίμ

Ισχυρή έκρηξη σημειώθηκε το μεσημέρι της Κυριακής στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης  κοντά στην πλατεία Ταξίμ.

Avatar photo
Κυριακή Στεργιάδου
Άρθρα: 9