Γράφει η Άλκηστις – Μαρία Νίκα Αισθητική
Πολλές φορές ως άνθρωποι είναι φυσικό να κρίνουμε την κοινωνία στην οποία ζούμε. Βία, εγκληματικότητα, φτώχεια, διαφθορά, φαινόμενα λαϊκισμού και ένα γενικότερο κλίμα κυνισμού μαστιγώνουν την ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια. Ως Έλληνες λοιπόν θα κρίνουμε και εμείς με την σειρά μας την χώρα μας. Οι άνθρωποι γύρω μας τείνουν προς την πνευματική οκνηρία, αποφεύγουν την συμμετοχή στα κοινά, έχουν χάσει την δεξιότητα της κριτικής σκέψης και η αισθητική τους είναι συνήθως κακή. Που οφείλεται όμως αυτή η τάση της Ελλάδας;
Πολλοί κατηγορούν τους ίδιους τους ανθρώπους, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οικογένεια, το κράτος κλπ. Όμως σπάνια οι άνθρωποι συνδέουν την γενικότερη υποβάθμιση της κοινωνίας μας με την έλλειψη της Αισθητικής Αγωγής από τα σχολεία μας, ενώ τα δύο αυτά φαινόμενα σχετίζονται ιδιαίτερα στενά. Η υποβάθμιση της Αισθητικής Αγωγής στο ελληνικό σχολείο άλλωστε είναι ένα φαινόμενο το οποίο παρατηρείται εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά ελάχιστες φορές αναδεικνύεται η πραγματική σύνδεση που έχει με την γενικότερη σήψη της κοινωνίας μας.
Η Μελίνα Μερκούρη υποστήριζε το εξής: «Αν επιτευχθεί η ευαισθητοποίηση του παιδιού στον Πολιτισμό θα δημιουργηθεί μια άλλη κοινωνία , μια άλλη νοοτροπία , μια άλλη πολιτική». Η ευαισθητοποίηση του παιδιού, δηλαδή του μελλοντικού ενήλικα, στον Πολιτισμό όμως στο σχολείο γίνεται κυρίως μέσα από την Αισθητική Αγωγή. Η Αισθητική Αγωγή στο Δημοτικό περιλαμβάνει τα Εικαστικά, την Μουσική και την Θεατρική Αγωγή, στο Γυμνάσιο τα Εικαστικά και την Μουσική, ενώ στο Γενικό Λύκειο δεν υπάρχει στο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Γενικότερα, οι περισσότεροι μαθητές καθώς και οι γονείς τους, σε συνδυασμό ακόμα και με άλλους εκπαιδευτικούς, υποτιμούν τα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής και δεν τα αντιμετωπίζουν ως το ίδιο «σοβαρά» όπως τη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τη Φυσική κλπ. Γιατί όμως υπάρχει αυτή η τάση;
Από την μία πλευρά είναι σαφές το ότι υπήρχε πάντα έλλειψη εκπαιδευτικών για αυτά τα μαθήματα, καθώς και το ότι στα περισσότερα σχολεία δεν υπήρχαν ποτέ ειδικοί χώροι για την διδασκαλία τους (καλλιτεχνικά εργαστήρια, αμφιθέατρα κλπ.) . Από την άλλη πλευρά όμως η ίδια η φύση αυτών των μαθημάτων είναι πολύ διαφορετική συγκριτικά με μαθήματα όπως η Γλώσσα και τα Μαθηματικά, και για αυτό οι περισσότεροι άνθρωποι αδυνατούν να κατανοήσουν την πραγματική αξία τους.
Για τους περισσότερους μαθητές τα μαθήματα τα οποία διδάσκονται στο σχολείο θεωρούνται βαρετά και αποτελούν απλά ένα μέσο για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ή κάτι που υποχρεούνται να κάνουν επειδή κάνει όλος ο κόσμος χωρίς να αναρωτηθούν ποτέ το γιατί. Έστω και έτσι, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με κάποιες πολύ σημαντικές γνώσεις (γραφή, ανάγνωση, βασικά μαθηματικά, βασικές ιστορικές γνώσεις κλπ.) οι οποίες τους επιτρέπουν να ζουν ως παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.
Τι γίνεται όμως με άλλες εξίσου σημαντικές γνώσεις τις οποίες δεν μπορούν να λάβουν αποστηθίζοντας ένα κείμενο ή εφαρμόζοντας έναν μαθηματικό τύπο; Γιατί οι νέοι άνθρωποι δεν είναι δημιουργικοί; Γιατί δεν έχουν διαμορφώσει αισθητικά κριτήρια; Γιατί προσεγγίζουν μονομερώς την πραγματικότητα;
Σε όλες αυτές τις ερωτήσεις υπάρχει μία απλή απάντηση: το σχολείο δεν τους έχει φέρει ποτέ σε πραγματική επαφή με την Αισθητική Αγωγή.
Η Αισθητική Αγωγή λοιπόν, με την πολύ σημαντική προϋπόθεση του ότι θα φέρνει όντως τους μαθητές σε επαφή με την γνήσια τέχνη και δεν θα αποτελεί απλώς μία ακόμα διδακτική ώρα η οποία δεν θα τους προσφέρει τίποτα, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην εξέλιξη της χώρας μας.
Οι μαθητές, δηλαδή οι μελλοντικοί πολίτες, θα έρθουν σε επαφή με την ιστορία μας, την παράδοση μας, και την εθνική μας ταυτότητα η οποία εξάλλου έχει ήδη πολύ στενή επαφή με τις Τέχνες. Από την άλλη πλευρά, η Αισθητική Αγωγή θα τους δώσει την δυνατότητα να δουν τον κόσμο μέσα από μία διαφορετική οπτική γωνία και θα επαναπροσδιορίσουν τα ιδανικά τους, την σχέση τους με τον εαυτό τους, την φύση και την θέση τους στην κοινωνία. Για αυτό, η Αισθητική Αγωγή αποτελεί μια ικανή και αναγκαία συνθήκη για την δημιουργία συνειδητοποιημένων πολιτών και η ολοκληρωμένη ένταξη της στο εκπαιδευτικό σύστημα θα αλλάξει ριζικά την χώρα μας.
Οι απόψεις των αρθρογράφων δεν απηχούν την άποψη της συντακτικής ομάδας ούτε του Pnyka Org.
Διαβάστε περισσότερα: Αισθητική
Το Δίκαιο των Ενόπλων Συρράξεων αποτελεί κλάδο του Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου και συντίθεται από ένα πλέγμα αρχών και κανόνων που οφείλουν να εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια μιας ένοπλης σύγκρουσης.
Αστυνομική βία και μπαχαλάκηδες
Ατομική ευθύνη. Ίσως από τις σημαντικότερες αρχές που συγκροτούν και συντηρούν μία οργανωμένη κοινωνία
Σε κατάσταση πανικού βρίσκεται τις τελευταίες ώρες το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, μετά τις κατηγορίες που βαραίνουν την Ευρωβουλευτή του, Εύα Καϊλή
Cancel culture: Aντίδραση του καναπέ ή επανάσταση;
Η αποδοκιμασία που εκφράζει ένα άτομο προς τις απόψεις και τις πράξεις ενός άλλου, δεν αποτελεί νέο φαινόμενο. 2022
Πως μας επηρεάζουν τα social media;
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον, για τους περισσότερους ανθρώπους δεν αποτελούν απλώς ένα ξεχωριστό και αποκομμένο κομμάτι της ζωής τους αλλά ένα γενικότερο μέσο επικοινωνίας με τον έξω κόσμο.
Τρίζουν τα θεμέλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Οι πρώτες ενδείξεις κλυδωνισμού του ευρωπαϊκού οικοδομήματος θα έλεγε κανείς ότι άρχισαν να διαφαίνονται στην παγκόσμια οικονομική κρίση του 2007-2009. Δεκέμβριος